Går du i tankarna att starta ett eget företag och sälja kläder och mode? Då bör du överväga att öppna en e-handel. Att sälja mode online är en framgångsrik företagsidé som du kan komma igång med relativt snabbt och enkelt. Här får du de bästa tipsen.
Investera i e-handelslogistik
E-handel inom mode är en konkurrensutsatt bransch. Om du vill lyckas så måste du se till att logistiken flyter på utan problem. Du kan få hjälp med e-handelslogistik och lagerautomation hos e-motions som erbjuder många smarta lösningar för e-handelsföretag. Automatiserad lagerautomation är en lösning med en teknik som gör att du som e-handlare kan effektivisera orderhanteringen, öka leveransprecisionen och minska kostnaderna. Lagerautomation optimerar lagerhantering, vilket minskar behovet för en stor personalstyrka vilket kan bli kostsamt för företagare. Lagerautomation från e-motions erbjuder automatiserade processer som pack, plock och sortering. Resultatet är färre fel på ordrar och därmed högre kundnöjdhet tack vare snabba och korrekta leveranser. Hos e-motions får du hjälp att skräddarsy en lösning som passar ditt företag bäst.
Stå ut i mängden
Som nystartat modebolag kommer du att behöva jobba hårt för att stå ut i mängden. De senaste åren har konkurrensen ökat, vilket skapat tuffare förutsättningar för e-handlare i Sverige och globalt. Trots sämre konjunkturläge är det dock vissa branscher som går bra, till exempel kläder och skor. Det viktigaste för att lyckas som en liten, nystartad e-handlare är att hitta en nisch och erbjuda bra produkter, snabba leveranser och utmärkt kundservice.
Du väljer själv om du vill sälja egendesignade kläder och modeaccessoarer eller om du vill sälja andras varumärken. Sociala medier är ett bra sätt att nå ut till din kundgrupp. Det finns många olika kanaler du kan använda dig av. Instagram, Facebook och TikTok kan vara enkla att börja. Med produkter som kunderna efterfrågar, bra logistikhantering, en inbjudande hemsida och unik marknadsföring har du möjligheten att lyckas med ditt nya modeföretag!